מה בכיתה - לוגו

יומן קריאה בכיף

יומן הקריאה ממשיך לעמוד במבחן הזמן וזה לא פלא. מלבד עידוד הקריאה, מטרה חשובה בפני עצמה, יומן הקריאה מזמן לנו הכירות ידידותית עם מושגים ספרותיים (כמו אפיון דמויות, שמות תואר, הבחנה בין דמות ראשית לדמויות משנה וכד׳), הוא מאפשר לנו לעסוק ברגשות שליוו אותנו במהלך הקריאה (מתח, צחוק, הזדהות, התרגשות…) ומפתח מגוון רחב של מיומנויות (כמו שכלול היכולת לתמצת ולהבחין בין עיקר לתפל, מתן משוב, כתיבת המלצה ועוד). כל אלה מונגשים לילדים באופן ידידותי ורלוונטי, דרך הדמויות, המקומות, העולמות וההתרחשויות בספר שבחרו לקרוא. 

לקראת כתיבת יומני הקריאה ביקשתי מהילדים לבחור ספר, אותו התבקשו לסיים לקרוא תוך שלושה שבועות. גם ההורים היו שותפים לתהליך וסייעו לי לפקח על ההתקדמות, על מנת שכל הילדים יגיעו מוכנים. בשבוע הרביעי ביקשתי מהילדים להביא אתם לכיתה את הספר שקראו ובהתרגשות רבה יצאנו לדרך. חילקתי להם תיקיות חגיגיות ובהן חוברות עבודה הכוללות שאלות ומשימות כתיבה בעקבות הספר שקראו.

פתחנו את הפעילות עם כתיבת ״תעודת זהות״ לספר, שכללה את שם הספר, שם הסופר, שם המאייר ועוד:
לאחר מכן  התבקשו הילדים לתאר בקצרה את העלילה – כלל לא פשוט לסכם עלילה המתפרשת על פני עשרות או מאות עמודים בכמה משפטים. הסברנו שבתקציר נהוג לתאר בקווים כלליים את הדמות הראשית ולהתייחס לאירועים המרכזיים בספר, שלרוב כוללים בעיה ופתרון. רגע לפני שיצאנו לדרך, הבאנו כמה דוגמאות והזכרנו להשתדל להפחית בשימוש במילה ״ואז״… 
המשכנו עם תיאור הדמות הראשית, תוך הבחנה בין תכונות האופי לבין המראה חיצוני. הסברנו שתכונות האופי לא תמיד כתובות במפורש בספר וניתן ללמוד עליהן על פי דרכי ההתנהגות, המחשבות, אופן הדיבור של הדמות כמו גם ממערכות היחסים בינה לבין הדמויות האחרות.
את תכונות האופי שציינו, התבקשו הילדים לבסס באמצעות מתן דוגמאות מתוך העלילה:
לאחר שעשינו ניתוח אישיות לדמות הראשית, פינינו את הבמה לדמויות המשנה. הסברנו שדמות משנה היא דמות שהעלילה העיקרית איננה מתמקדת בה, אך יש לה תפקידים חשובים בסיפור. היא עוזרת לאפיין את הדמות הראשית ומשמשת תפקיד חשוב בהתפתחות העלילה. הילדים התבקשו לזהות את דמויות המשנה בסיפור ונשאלו איזו מבניהן הכי אהבו:
המשכנו עם החוויה האישית והתחושות שליוו את הילדים במהלך קריאת הספר:
עד כאן בינתיים. נמשיך עם הקטע הכי מצחיק והקטע הכי מותח, נחפש במילון המקוון את פרושן של מילים גבוהות, נציע סוף אחר לסיפורים ונחתום את היומן עם מכתב אישי לסופר/ת. תענוג לראות את הילדים עובדים ברצינות, משקיעים מחשבה, ונשאבים שוב אל תוך הסיפורים. עם תום הפעילות נכרוך את היומנים, נקיים תערוכה חגיגית  בכיתה ונזמין את הילדים להציץ בעבודות של חבריהם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *