מה בכיתה - לוגו

קיצור תולדות האנושות: פרק 2 – המהפכה הלשונית

במסגרת המסע שלנו אחורה בזמן בליווי ההיסטוריון נוח הררי, שאלנו את עצמנו מדוע דווקא ההומו סאפיינס הוא זה ששרד? הסברנו שהסיבה לכך היא ככל הנראה התפתחות השפה. אבל מה כל כך מיוחד בשפה שלנו? הרי ידוע כי גם בעלי חיים יודעים לתקשר בניהם באופן ווקלי. הבאנו כדוגמה את הדולפינים והלווייתנים, המפיקים קולות שונים למטרת ניווט, אזהרה מפני סכנה ואפילו חיזור. לצד ההתרשמות מהתקשורת המפותחת בין בעלי החיים, הבנו שהשפה שלנו מצטיינת בכמות המידע שהיא מסוגלת להעביר. יכולת זו, היא שאפשרה לנו להתגבש, ליצור חבורות ולשתף פעולה! ואם לא די בכך, בזכות השפה יכלו בני האדם לדבר גם על דברים שאינם קיימים במציאות וליצור רעיונות חדשים.

המהפכה הלשונית

על מנת להמחיש את עצמתה של השפה שלנו, ניסינו לדמיין כיצד היינו מסתדרים בלעדיה: איך היינו משתפים ברעיון שעלה לנו, אילו דברים כלל לא היינו יכולים לעשות ללא שימוש במילים?... אז מה היה לנו? - לעשות עסקים, להזמין במסעדה, להתייעץ (וואו…), להסביר לאנשים איך להגיע למקום, ללמוד, לספר לאמא מה היה בבית הספר, לקבוע עם חברים, להכין שיעורים ושימו לב: להתחתן!

:ואילו דברים אנחנו יכולים לבצע רק באמצעות שיתוף פעולה

כשהבנו שהשפה המפותחת מאפשרת לנו לדבר גם על דברים שאינם קיימים במציאות, שאלנו את עצמנו - מדוע זה כל כך חשוב? הסברנו שהיכולת לדמיין דברים אפשרה למספר גדול של בני אדם להתאחד סביב אמונות משותפות, כמו למשל ״איך נברא העולם״, או בכלל דתות. אתגרנו את עצמנו בשאלה מהי למשל מדינה? האם היא קיימת באמת או רק בדמיון שלנו? הבנו שהשטח הפיסי, האדמה, היא זו שקיימת, אבל עצם קיומן של מדינות, שיש להן גבולות, דגל, הימנון הוא פרי המצאתם של בני האדם. הבנו שגם לרעיונות שקיימים בדמיונם של בני האדם יש הרבה כוח, אם כמות גדולה של אנשים מאמינים בהם. בשביל לחדד את האבחנה, שאלתי את הילדים מה דעתם על כסף? האם הערך שלו אמיתי או מדומיין? הרי מדובר בחתיכת נייר?… הבנו שגם הכסף הוא בסך הכל רעיון והאמונה המשותפת של בני האדם, היא שמעניקה לו את ערכו.

המהפכה הלשונית

... ״Coming soon" פרק 3 - להיות לקט ציד

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *