מה בכיתה - לוגו

קיצור תולדות האנושות: פרק 8 – המצאת הכתב

במשך מיליוני שנים שמרו בני האדם את כל המידע רק במוח שלהם, אולם ככל שהחיים נהיו יותר מפתחים יותר, בני האדם היו צריכים לזכור כמויות גדולות יותר של מידע עד שהזיכרון שלהם כבר לא היה מספיק… הראשונים שמצאו פתרון לבעיה היו השומרים הקדומים, שחיו במסופוטמיה (עיראק של ימינו) בסביבות 3000 שנה לפני הספירה. עם השנים התווספו לכתב עוד ועוד סימנים. כך התפתח כתב היתדות ובמקביל “כתב ההילוגריפים” (או החרטומים), שכלל יותר מ-2,000 סמלים שונים. הסברנו כי מסיבה זו באותה תקופה רק מעטים ידעו קרא וכתב. בהשראת הכתבים של שומר ומצרים, שהופצו לכל רחבי המזרח התיכון התפתח כתב האלפבית שצמצם באופן משמעותי מספר הסימנים הנדרשים לכתיבת כל המילים בשפה.
על מנת להמחיש את גודל ההמצאה בדקנו כמה מילים ניתן להרכיב משבע אותיות בשפה העברית. 84 מילים, דיווחו הילדים בגאווה! הסברנו שבעבר בשביל לכתוב או לקרוא את אותן המילים צריך היה לזכור בעל פה 84 ציורים. בזכות המצאת האלפבית, ניתן באמצעות 22 אותיות בלבד לייצג את כל המילים בשפה!
 
כמה מילים להערכתכם יש בשפה העברית?, שאלתי את הילדים. הניחושים נעו בין 170 ל-שלושה מיליון. הפעם חכמת ההמונים לא הוכיחה את העצמה….
על פי הערכת האקדמיה העברית ללשון, מספר הערכים המילוניים בשפה העברית עומד על כ־75,000–80,000.
בפעילות נוספת שקיימנו נשאלו הילדים ״אילו דברים לא היינו יכולים לעשות ללא המצאת הכתב?״: להגיש תפריט במסעדה, הכתבות, לחפש מידע בגוגל, להתכתב בווטסאפ, לקרוא ספרים, לשלוח מכתבים, לקרוא עיתון, לכתוב ברכה ליום ההולדת, להכין שיעורי בית, לכתוב יומן, לקרוא כתוביות…  לשאלה ״אילו המצאות נוספות שינו לדעתכם את העולם?״, השיבו: המחשבים, המהפכה החקלאית, החשמל, המכונית, תרופות, הנייר, המטוס, הכסף, הטלפון, בתי הספר, צער בעלי חיים והמקלחת! ״ומה יהיה הדבר הבא?״: נעלי ספורט שיכולות להפוך לרולר בליידס, אוטו מתנפח (לפתרון מצוקת החניה), קורקינט עם כנפיים, שיחות הולוגרמה, מכונת זמן…

... ״Coming soon" פרק 8 - התפתחות הכסף

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *